Om kvelden når jeg ikke får sove, tar jeg ofte med meg PC’en i sengen. Ligger ofte og ser på halvdårlige filmer og TV-serier. Du vet den typen som ikke krever så mye av deg som seer. Her forleden natt så jeg «Panic Room» med Jodie Foster i hovedrollen.
Kort fortalt handler denne filmen om en fraskilt kvinne som sammen med sin datter flytter inn i en ny leilighet. I løpet av natten får de besøk av innbruddstyver og flykter inn i det såkalte panikkrommet. Et panikkrom er et rom som noen rike mennesker har i huset sitt. Det fungerer nesten som et velv eller et tilfluktsrom. Når døren først er stengt er det umulig for utenforstående å komme seg inn i panikkrommet utenifra.
Tanken bak et slik panikkrom er at eventuelle innbruddstyver da vil forsyne seg med det de har lyst til å stjele og forlate åstedet uten å skade noen av dem som bor der. Uten å vite tenker jeg at det nok også er meningen at det skal forhindre kidnapping og påfølgende krav om løsepenger.
Uansett, tilbake til filmen. I «Panic room» bryter tre menn seg inn i leiligheten allerede første natten, kvinnen og datteren klarer å flykte inn i panikkrommet før de blir tatt av forbryterne. I prinsippet kunne jo filmen vært over allerede her. Men så viser det seg selvfølgelig at den «skatten» disse mennene er på jakt etter befinner seg inne i panikkrommet. Og dermed er handlingen i gang.
Personlig synes jeg ikke dette var en spesielt god film. Etableringen og presentasjonen av karakteren var nærmest ikke eksisterende. Det var ingen karakterutvikling. Med andre ord, det var en handlingsdrevet historie.
IMDB.com
Forkortelsen imdb står for Internet Movie DataBase og er et nettsted der du kan finne informasjon om så og si alle filmer og tv-serier i verden.
De har også et ratingssystem der filmene og tv-seriene får en rating fra 1 til 10, der 10 er det beste.
I skrivende stund har filmen «Panic Room» med Jodie Foster i hovedrollen en rating på 6,8.
Dagen etter ble jeg nysgjerrig og siden jeg er sånn litt over gjennomsnittet interessert i historiefortelling, ville jeg vite hvilken rating filmen har fått på imdb.com. Dessuten ville jeg prøve å finne ut hvorfor denne filmen i det hele tatt ble produsert.
Svaret fant jeg i filmens logline. Hør bare på dette:
A divorced woman and her diabetic daughter take refuge in their newly-purchased house’s safe room, when three men break-in, searching for a missing fortune.
En fraskilt kvinne og hennes diabetessyke datter må søke tilflukt i panikkrommet i deres nye hus, da tre menn bryter seg inn på jakt etter en forsvunnet skatt.
En logline er en kort og presis setning som oppsummerer handlingen i en historie.
Det der med logline fikk meg til å tenke på et intervju jeg hørte med manusforfatter, Aaron Mendelsohn. I intervjuet forteller sier Mendelsohn at han jobber meget systematisk med alle historiene han skriver. En av de første tingene han gjør er å skrive en logline. Denne skriver han før han i det hele tatt begynner å skrive på historien. Grunnen til det er at han ønsker å teste om ideen er klar nok til at han kan jobbe videre med den.
I tillegg var det litt interessant å høre at etablerte forfattere får solgt inn ideen sin til filmselskaper kun på bakgrunn av en god logline. Tenk på det. Hvor mye frustrasjon og bekymringer han slipper ved å få solgt inn et manuskript bare ved hjelp av en god logline.
Uten å vite det, tror jeg også at forfattere som har et etablert forhold til et forlag også opplever dette. Derfor er det viktig å allerede nå begynne å øve seg på å skrive gode loglines.
For min teori når det gjelder filmen «Panic room» er at den etablerte manusforfatteren, David Koepp, fikk dette manuset antatt av filmselskapet kun basert på loglinen som jeg har nevnt over. Koepp var blant annet med å skrive filmmanuset til Jurassic Park og Mission Impossible, to meget populære filmer.
Den store forskjellen på en manusforfatter til film og en forfatter som skriver en roman eller en novelle er at manusforfatteren må levere fra seg manuset til en regissør og en produsent. I arbeider med å få manuskriptet overført til et visuelt medie hender det at forfatterens intensjoner går tapt. Dette kan være noe av grunnen til at den ferdige filmen ikke ble så bra.
For med film kan det faktisk være slik at selve loglinen, som beskriver handlingen i historien, høres mer spennende ut enn det den ferdige filmen.
Jeg har ikke noen interesse av å se «Panic room» fra 2002 om igjen. Hvis filmselskapet derimot fant en ny regissør som var mer tro mot logline ville jeg helt sikkert se den nye versjonen.
Er du usikker på hvordan du skal få til å skrive en logline til din historie? Og hvilke andre viktige nøkkelpunkter du trenger å ha på plass for å skrive en selgende historie?
Jeg synes det er gøy å se hvordan forfattere og regissører forteller historier. Det er alltid spennende å se om de lever opp til sin logline. Synes du også at det er spennende? Vil jeg anbefale deg å sjekke ut «10 nøkler til en bestselger». Klikk her for å finne ut mer.
I tillegg til å hjelpe deg til skrive en bedre historie kan du også bruke de 10 nøklene til å analysere andre forfattere sine historier, dette gjelder både film, tv-serier og bøker.